Úgy tűnik, hogy az elektronikus aláírás röneszanszát éljük, itt a Röneszansz Évének és az államcsődnek kellős közepette. (Apropó tetszik tudni, hogy az elektronikus aláírást talán helyesebb digitális aláírásként emlegetni?)
Annak idején, jó pár évvel korábban az üzleti innováció nagy ígérete volt az elektronikus aláírás. Ki hinné, hogy már hét éve, hogy elfogadták az alkalmazhatóságot lehetővé tevő törvényt? 2001... húh, de messze van!
Szóval, nagy ígéret volt - gyorsaságot, biztonságot, hatékonyságot, költségmegtakarítást ígért, de valami miatt Magyarországon sose tudott igazán lábrakapni. Ezidáig.
Most azonban úgy tűnik, hogy az üzleti szektor is elkezdi jelentősebb méretekben alkalmazni. A konkrét, banki üzletfejlesztéshez (PDF) >>> az első lökést talán a közigazgatás e-ügyintézés irányába tett erőfeszítései, konkrétan az elektronikus cégeljárás bevezetése adta meg >>>.
Érdekességként vetem közbe, hogy napjainkban már a Közbeszerzési Értesítő is digitális aláírással kerül hitelesen kibocsátásra >>>.
Egy korábbi posztban utaltam arra, hogy 2008. júliusától egy meghatározott mail-címen az OTP fogadja az elektronikus cégeljárás dokumentumait (utána olvastam, hogy az MKB is hasonló módon intézi ezeket az ügyleteket >>>). A jelen hírben szereplő üzletfejlesztés is valami hasonló funkciót lát el, csak ez a UniCreditnél magasabb szinten, automatizáltan zajlik, míg a másik esetben inkább azt tudom elképzelni, hogy kézi, azaz munkatárs által történő aláírás érvényesség-ellenőrzés van.
Egy szemfüles szoftverfejlesztő külön, dobozos/féldobozos terméket is fejlesztett már a feladatra (IND e-kapu) >>>.
Mindenkinek javasolni tudom, hogy a digitális aláírásra vonatkozó ismeretekkel vértezze fel magát, mert úgy tűnik, hogy most már tényleg nincs megállás: itt van például a digitális archiválás, az elektronikus archiválás, ahol a hitelesítésben szintén használják a digitális aláírást (114/2007. (XII. 29.) GKM rendelet a digitális archiválás szabályairól - PDF) >>>.