Azon morfondíroztam magamban, hogy a marketing megjelenése az üzleti innováció volt vagy üzletfejlesztés?
Hétfő az agyhalál napja. Háromórás hétindító megbeszélés, különös tekintettel a hatékonyság fokozására. Ez alatt kezdtem morfondírozni, hogy hogyan viszonyul egymáshoz az üzletfejlesztés, az értékesítés és a marketing.
Aztán ezen két tevékenység kapcsolatán járt az eszem. Itt nem kérdés, hogy mi volt előbb: az értékesítés, kereskedelem jóval előbb megjelent, mint a marketing (ahol az értékesítés nem más, mint a termelő által előállított termék fogyasztóhoz történő eljuttatását megszervező funkció, a merketing meg nem más, mint olyan vállalati tevékenység, amely a piac igényeiből kiindulva fogalmazza meg a vállalat feladatait - mondjuk.)
Aztán a világ bonyolultabbá válásával fejlődött és fejlődött a kereskedelem, egész addig, amíg el nem kezdték marketingnek hívni és manapság az értékesítés már egy külön része, részrendszere a marketing tevékenységnek.
Nos, ez a momentum vagy aktus (mármint amikor két évszázaddal ezelőtt felbukkan a marketing fogalom) mi volt? Üzleti innováció? Vagy üzletfejlesztés?